POLLUX VEGA

Wordplay is my foreplay.

sevärt: serier

Publicerad 2015-04-05 19:22:58 i GOOD SHIT,

Jag älskar film. Och serier. Det är typ ett av mina topp tio i världen. Sedan att jag följer för många serier för att kunna hålla koll på alla, eller att jag strecksåg hela The OC på ca en vecka, det är en annan femma (alt en psykisk sjukdom jag borde söka hjälp för). Och som tur är är de serier som jag tycker om mest, ganska populära, vilket garanterar fortsatta säsonger. Skönt va?
 
 
Outlander, 8,7/10 på IMDB
"Follows the story of Claire Randall, a married combat nurse from 1945 who is mysteriously swept back in time to 1743, where she is immediately thrown into an unknown world where her life is threatened. When she is forced to marry Jamie Fraser, a chivalrous and romantic young Scottish warrior, a passionate relationship is ignited that tears Claire's heart between two vastly different men in two irreconcilable lives."
Med den här har jag en sak att säga, härda ut! Det första tre avsnitten är otroligt sega och långsamma, och det är egentligen bara Jamies (Sam Heughan) blodiga ansikte och Claires (Caitriona Balfe) styrka som håller en kvar (se här). Men se vidare! Det är värt det. Jag höll på att gå i bitar efter sista avsnittet, det var så spännande! Uppskattar man kostymdraman, har läst böckerna, eller bara tycker om vackra platser, är det definitivt en sevärd serie. Filmat på plats i Skottland är det givet att det är breathtaking shots du kommer få se. Helt otroligt. Ibland glömmer jag bort att lyssna på vad det sägs, för att jag tittar på bakgrunden mer än karaktärerna. Gillar man Hobbit-triologin, spelar en av dvärgarna en större roll (jag satt dock enbart och väntade på att resten av dvärggänget skulle ramla in). Bra skrivna karaktärer och spännande handling, se den.
 
 
Halt and Catch Fire,  8,2/10 på IMDB
"Set in the early 1980s, series dramatizes the personal computing boom through the eyes of a visionary, an engineer and a prodigy whose innovations directly confront the corporate behemoths of the time. Their personal and professional partnership will be challenged by greed and ego while charting the changing culture in Texas' Silicon Prairie"
Egentligen såg jag mest serien för att jag hade sett färdigt alla filmer Lee Pace är med i, och för att alla gifar och bilder jag sett från serien var too sexy to be true (se här). Så jag satte på första avsnittet. And boy did I do the right thing!
Det är en serie som är rätt svårförstådd, men fantastiskt fångande och spännande (åtminstone ifall man tycker teknik är coolt). Typiskt 80-tal utan för mycket axelvaddar och pudelfrillor, fantastiska skådespelare och grymt manus, det är Halt and Catch Fire det.
Andra säsongen börjar sändas 1 juni i USA, alltså är det tillgängligt för oss inbitna fans den 2. Gissa vem som kommer sitta bänkad med datorn?
 
 
Pushing Daisies, 8,5/10 på IMDB
"A pie-maker, with the power to bring dead people back to life, solves murder mysteries with his alive-again childhood sweetheart, a cynical private investigator, and a lovesick waitress."
Ja, det är allt du får reda på när du läser synopsisen på IMDB. Men den här serien är så mycket mer. Den lyckas fånga både det mörka och ljusa i människan, på ett helt galet och fantasifullt sätt. Den här serien är så speciell och unik. Det finns ett mörker i den, men ändå något helt otroligt genuint och värmande. Det är inte en vanlig kriminalserie, och det är inte en parodi på det heller, utan en helt otrolig, rolig, galen, (se här), kärlekshistoria om en man som kan väcka döda med sitt finger. Se den, det är något av det sötaste jag upplevt och efter varje avsnitt sitter man som på ett litet rosa, fluffigt moln och bara ler. Ja. Åh, kärlek till den här serien. Dessutom finns det bara två säsonger och är avslutad (även om Lee Pace jätte gärna vill att den ska komma tillbaka), så det tar inte hundra år att se den (som med the OC). 
 
 
Game of Thrones, 9,5/10 på IMDB
Alla vet vad Game of Thrones handlar om. Se den. 
 
 
Girls, 7,4/10 på IMDB
"A comedy about the experiences of a group of girls in their early 20s."

Hallå mittbena. Den här serien är den roligaste och mest seriösa serie jag sett. Det är som ett allvarligt och modernt SATC. Men för att tycka om Girls tror jag att man måste uppskatta Lena Dunham, åtminstone en liten bit. Fantastiska karaktärer, fantastiska problem och fantastiskt intressanta plots, det är Girls det. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

M A Y A S A C H S

19, blond, sarkastiskt lagd och någotsånär cool. instagram: linnealits tumblr: polluxvega.tumblr.com

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela